Skip to main content

Wat onderscheidt Yin Yoga van andere vormen van yoga

Omdat bindweefsel een andere structuur en functie heeft dan spieren, is het belangrijk om er anders mee om te gaan. Binnen yin yoga gaan we uit van minimal muscular effort. Met minimale inspanning maak je de impact van de houding zo groot mogelijk. De bedoeling is dat niet de spieren, maar de dieper liggende bindweefselstructuren en het bindweefselvlies (fascia) in het lichaam, worden aangesproken. Fascia is een heel fijn vlies dat alles in het lichaam omvat. Denk maar aan het longvlies, hartvlies, buikvlies, hersenvlies, maar ook rond de botten, spieren, bloedvaten en zenuwen zit fascia.

Het volledige fasciale systeem is opgebouwd uit eenzelfde embryologische laag. Hierdoor verbindt het iedere structuur van het lichaam met elkaar en zorgt het dat de verschillende lichaamsstructuren (bv. organen) kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Het bindweefselvlies omhult alle lichaamsdelen en dus ook de spieren, pezen, banden, gewrichten, beenderen en zenuwbanen. Als we dit vlies door zachte oprekking steeds opnieuw aanspreken dan zal dit op den duur ook een positief effect hebben op eventuele pijn, die daardoor verzacht of helemaal hersteld kan worden. Hetzelfde geldt voor een gebrek aan soepelheid. Als deze soepelheid ondanks regelmatige spiergerichte yogaoefeningen niet verbetert, dan kun je door middel van de rekking van het bindweefselvlies vaak toch nog een stuk verder komen. Met het minutenlang vasthouden van stretchoefeningen stimuleer je het bindweefsel en herstel je je mobiliteit en flexibiliteit. De zwaartekracht, in combinatie met je ademhaling, kan dan haar werk doen.

FASCIA BEVAT ENKELE HEEL VOORNAME EIGENSCHAPPEN
Het zorgt voor ondersteuning en bescherming van de verschillende lichaamsstructuren. Het geeft structuur aan het lichaam, maar zorgt ook voor de flexibiliteit en beweging. Daarnaast is het ook de ‘afvalbak‘ van het lichaam. Alle stoffen die het lichaam niet kan uitscheiden, worden opgeslagen in de lever en de verschillende bindweefselstructuren van het lichaam. Zolang er nog plaats is in de afvalbak veroorzaken deze afvalstoffen weinig of geen klachten. Wanneer de afvalbak voller begint te worden, kunnen tal van klachten ontstaan zoals vermoeidheid, pijn, ontstekingen, allergie en verminderde weerstand. Via yin yoga is het mogelijk de spanningen in de fasciastructuren van het lichaam te optimaliseren. Een ander groot voordeel van yin yoga is, dat deze manier van oefenen op het bindweefselvlies in het lichaam inwerkt, dat gewoonlijk niet zo effectief bereikt kan worden met actief (yang) georiënteerde yoga. Vaak kunnen we hierin ook de oorzaak vinden van het ontstaan van rugpijn. De pijn komt maar zelden uit de wervelkolom zelf, maar meer vanuit het omliggende bindweefselvlies, waarin onder meer veel informatie ligt opgeslagen.

Onze workshops en trainingen

Workshops en trainingenYPSR via de meridianen
23 mei 2024

3-daagse YIN PSOAS STRESS RELEASE via de meridianen

6 september – 27 september – 11 oktober
Workshops en trainingenYPSR via de nervus vagus
25 maart 2024

3-daagse YIN PSOAS STRESS RELEASE via de nervus vagus

13 september – 4 oktober – 1 november