Skip to main content
Blog

Stretchen is niet hetzelfde als loslaten

Waarom horen we zo vaak: “Ontspan je toch een beetje”. We weten allemaal dat het goed voor ons is, maar toch steeds weer sluipt de verkramping in ons lichaam. Onbewust zetten we ons schrap. Dit is een natuurlijke beweging om ons te kunnen verdedigen of aan te kunnen vallen als dat nodig is om ons te kunnen handhaven.

STRETCH-ROLL-RELEASE-RELAX-RENEW
Vaak staan we er niet bij stil hoe vaak we ons lichaam als vecht of vlucht mechanisme gebruiken.
Door dagelijkse stress en moeilijke of pijnlijke ervaringen, raakt het lichaam verkrampt. Kramp betekent dat het lichaam niet meer soepel kan bewegen en dat de energie niet goed kan stromen. Niet alleen onze spieren spannen zich aan, maar het gehele bindweefsel, dat als een ‘onderhuids netwerk’ alles aaneen koppelt als een soort informatie drager, staat gespannen. De schouders zijn een favoriete plek om spanning vast te zetten, maar ook het middenrif, de onderrug, het bekkengebied en de buik.

HET LICHAAM VORMT DE VERBINDING
Het herstel van spanning van deze ervaringen begint ook in het lichaam. Aangezien het lichaam een nauwkeurig geschiedenisboek is van onze ervaringen is het essentieel dat we het lichaam in het herstelproces betrekken.

DE TAAL VAN ONS LICHAAM WORDT GESPROKEN DOOR ONS ZENUWSTELSEL
Als de (chronische)spanning wordt vrijgemaakt in het lichaam, registreren de hersenen een daling van pijnsignalen en produceren zij nieuwe hormonen voor ontspanning en welbehagen. Vaak lijkt deze manier van ontspanning op het ondergaan van een massage.

MAAK KENNIS MET DE YIN PSOAS STRESS RELEASE METHODE
Brigitta neemt je graag mee in de fascinerende wereld van het vrouwenlichaam, de fascia, de psoas als overlevingssysteem en de functie van het zenuwstelsel. De YPSR-Methode is een zachte lichaamsgerichte vorm die erop is gericht om via het fascia de nervus vagus te ontspannen.