Skip to main content

Kortere hersteltijd met Yin Yoga

Stretchen speelt een belangrijke rol bij het herstel van een blessure. Door te stretchen worden zachte weefselstructuren in het lichaam doelbewust opgerekt. Na een blessure kunnen gewrichten strammer en minder beweeglijk zijn, spieren kunnen stijver en korter worden en er kunnen zogenaamde triggerpoints ontstaan. Dat kan leiden tot spieren die uit balans zijn en blijvende problemen met blessures of prestaties. Omdat in yin yoga onze spieren en gewrichten steeds weer gerekt en losgemaakt worden, kan de degeneratie ervan worden tegengegaan. Wanneer iemand de aangedane plek volkomen rustig houdt, krijgt het lichaam de informatie dat het weefsel ter plekke niet meer in gebruik is en dan gaat het atrofiëren (het gaat in kracht achteruit). Door de zachte belasting van de aangedane plek, gedurende een aantal minuten, kan door yin yoga het weefsel rondom zich steeds weer hernieuwen. Op dezelfde basis kan deze yogavorm ook het vastzitten van gewrichten tegengaan.

Een ander belangrijk punt is de waterhuishouding van ons lichaam, die door yin yoga positief wordt beïnvloed. Hoe ouder wij worden des te meer vloeistof we uit ons lichaam kwijtraken. Het lichaam droogt als het ware met de jaren steeds meer uit. Dat kan bijvoorbeeld worden verduidelijkt met het voorbeeld van een rimpelige huid, die met onze leeftijd steeds rimpeliger wordt. Of ook aan het feit dat we naarmate we verouderen steeds kleiner worden, omdat ons beenderstelsel, vooral de wervelkolom, vocht verliest en daardoor wat inkrimpt. Omdat in yin yoga het bindweefsel steeds weer bewerkt wordt, kan de groei van fibroblasten (de belangrijkste cellen in ons bindweefsel, die onder meer verantwoordelijk zijn voor niet-elastische en elastische vezels) in ons lichaam gestimuleerd worden. Bindweefsel produceert namelijk hyaluron en dat trekt vocht aan, ook rondom pezen en gewrichten. Niet vochtophoping, zoals je dat hebt bij ontstoken weefsel, maar het vocht dat een soort gelei vormt tussen je gewichten. Wat maakt dat je soepel en vrij beweegt. Houd je het bindweefsel vochtig, dan kan de energie optimaal stromen, waardoor veroudering en degeneratie worden tegengegaan.

Onze workshops en trainingen

Workshops en trainingenYPSR via de meridianen
23 mei 2024

3-daagse YIN PSOAS STRESS RELEASE via de meridianen

6 september – 27 september – 11 oktober
Workshops en trainingenYPSR via de nervus vagus
25 maart 2024

3-daagse YIN PSOAS STRESS RELEASE via de nervus vagus

13 september – 4 oktober – 1 november